משבר בזוגיות אחרי לידה

לידת הילד הראשון בפרט הוא משבר שאני פוגש לא מעט בחדר הטיפול הזוגי. כאשר מגיע הילד הראשון הזוג הופך למשפחה ולא מעט דברים משתבשים וכל ההרגלים הישנים וההסכמות נמחקות.

קודם כל תינוק נוסף בבית זה המון משימות והרבה עייפות. בשלב ראשון תשומת הלב האישית הזוגית ושל המשפחה המורחבת מופנית תמיד אל התינוק.
הרבה פעמים האישה שהתרגלה במשך כל ההיריון לקבל תשומת לב מלאה חווה ריקנות. הגבר לא תמיד מוצא את מקומו בבית. עדיין לא הצליח לפתח את המהות ההורית שלו.

משבר בזוגיות אחרי לידהתינוק בבית עלול לצמצם כמעט לאפס את מרחב הזוגיות, כמעט כל השיח בבית הופך להיות סביב התינוק, כמעט כל המשימות של בני הזוג עוסקות בטיפול בתינוק. צריך לקנות, לחטא, לרחוץ, להאכיל, להרדים ובאופן כללי תשומת לב של 24/7.

לעיתים קרובות יש פער בגישה להורות בין שני בני הזוג, פער שיכול לבוא לידי ביטוי כבר בשלבים המוקדמים של ההורות. האם צריך לבודד ולגונן על התינוק? לדאוג שיהיה שקט? או אולי הכי נכון זה להמשיך בחיים, לחשוף את התינוק לאנשים, לרעשים, לצאת אפילו למסיבות. ברור שפער כזה מייצר עוד ויכוח ומתח רב בין בני הזוג. אנשים נוטים להיות מאוד אמוציונליים כאשר הדברים נוגעים בילדים שלהם, לכן אפילו זוגות שלמדו לנהל את חילוקי הדעות ביניהם מוצאים את עצמם מתווכחים או אפילו רבים ללא הרף כאשר הדברים נוגעים בילדים שלהם.

כל האמור לעייל לא ייחודי לילד ראשון בלבד, כאשר נכנס ילד שני, שלישי והלאה למשפחה נמצא שוב את העניינים שהעלינו, עייפות, ריבוי מטלות, הפנית תשומת הלב ועוד. המורכבות ההורית יכולה לחשוף עוד פערים בין בני הזוג למשל היחסים בין אחים. ילד שהגיע תינוק חדש למשפחה מגיב כלפיו באופנים שונים. ההתייחסות לאינטראקציה בין אחים למשל עלולה להיות מקור נוסף לוויכוח מר בין האבא והאמא. אחד יכול לדגול בכך שצריך להניח להם והאחר שצריך להדריך לחנך וכו.

חלק חשוב בזוגיות הוא התשוקה וקיום יחסי מין. אחרי לידה קורה לפעמים שהחזרה לפעילות מינית נדחית חודשים ארוכים במקרה הטוב או בכלל מפסיקה. התדירות יורדת כמעט תמיד. יש גורמים רבים לכך. יש זוגות שמרגישים לא נוח לקיים יחסי מין כשהילדים בבית, יש כאלה שאחד מהם או שניהם מרגישים מאוד דרוכים וחרדים לגורל התינוק וכך לא מצליחים לעורר את התשוקה.

בעוד יש נשים שאחרי הלידה תפקיד של "אמא" ולא מסוגלות להרגיש את עצמן כנשים מיניות, מפסיקות לטפח את עצמן בזמן שהן בבית, ונכנסות לתפקיד האימהות 24/7 נשים שאצלן קיים סוג של אמא או אישה, כך גם יש גברים שלוקים בתסמונת שנקראת מדונה או זונה, אלה גברים שאצלם קיים פיצול דומה, והם לא מצליחים לייצר תשוקה לאמא של הילדים שלהם.

לסיכום : כאשר ילד מגיע הביתה עלול להיווצר משבר אחרי לידה, יש לא מעט טריגרים למשבר הזה, חלקם נובעים מהמציאות העמוסה והמלחיצה, חלקן מהאמונות לגבי הורות, וחלקן מהארכיטיפים של החברה לגבי נשים אימהות ויחסי מין.

הצד האופטימי הוא שזוגות במצב כזה יכולים להגיע לתהליך קצר שבו הם ילמדו לגשר על הפערים ולחזור לזוגיות של תקשורת מיטיבה ותשוקה.

קראו עוד על משברים בחיי הנישואים

× ואטסאפ
דילוג לתוכן